Transeksualność (Najczęściej skracana, do trans) - to termin odnoszący się do osób, które nie identyfikują się z przypisaną im płcią przy urodzeniu. Zwykle odnosi się do mężczyzn, którym przy urodzeniu przydzielono płeć kobiety (transpłciowi mężczyźni) i kobiet, którym przy urodzeniu przydzielono płeć mężczyzny (transpłciowe kobiety). Wiele niebinarnych osób utożsamia się z osobami trans, co oznacza, że ​​ich płeć nie mieści się ściśle w kategoriach mężczyzn i kobiet używanych w zachodnim społeczeństwie, chociaż niektórzy niebinarni ludzie decydują się nie identyfikować się jako osoby trans.

Wiele osób transpłciowych doświadcza dysforii, uczucia dyskomfortu lub nienawiści do siebie wynikającej z rozdźwięku między ich wewnętrznym poczuciem płci a wyglądem zewnętrznym lub tym, jak inni je postrzegają. Dysforia może mieć różną intensywność, od ciężkiej do łagodnej lub w ogóle, a przyczyny dysforii są różne dla każdego i mogą czasami zmieniać się w ciągu życia. Niektóre osoby transpłciowe, ale nie wszystkie, decydują się na medyczną zmianę z hormonalną terapią zastępczą i operacjami potwierdzającymi płeć.

Pisząc o osobach transpłciowych, słowo trans powinno brzmieć jak każdy inny przymiotnik. Na przykład, nie powinno się pisać „transkobieta” lub „trans-kobieta”, ale raczej powinno się pisać „trans kobieta”, ponieważ trans jest w tym przypadku przymiotnikiem opisującym kategorię kobiet. Czasami trans jest zapisywane jako trans+ lub rzadziej trans *. Gwiazdka lub znak plus mają obejmować wszystkie osoby transpłciowe (takie jak osoby trans / niebinarne identyfikujące się). Może również reprezentować Drag Queen i Cross-dresserów. Wiele Drag Queen jest trans lub niebinarne i używa Drag jako sposobu na zbadanie swojej tożsamości płciowej, jednak przeciąganie wstępne nie powoduje z natury transu ani nie jest związane ze społecznością trans, dlatego pisownia nie jest dziś powszechnie używana.

Przeciwieństwem transpłciowości jest cispłciowość.

Przejście[edytuj | edytuj kod]

Przejście to termin używany przez osoby transpłciowe do opisania ich wyglądu i tego, czy można je pomylić z osobą cispłciową, na przykład transpłciową kobietą, której przy urodzeniu przydzielono płeć mężczyzny (AMAB), przechodząc jako kobieta cispłciowa, której przypuszczalnie przypisano płeć kobiety po urodzeniu. (AFAB)

Trans Mężczyźni[edytuj | edytuj kod]

Osoby transpłciowe lub trans męskie lub osoby zrównane z mężczyznami, przy urodzeniu mają przypisaną płeć kobiety. Osoby trans-masc często starają się wyglądać bardziej stereotypowo. Osoby trans-masc można również nazywać FtM lub F2M (kobieta do mężczyzny).

Tożsamości trans męskie[edytuj | edytuj kod]

  • Trans mężczyźni
  • Demiboys
  • Genderfluidy które często są męskie
  • Solarianie
  • Neptunowie
  • Juparianie
  • Inni niebinarni ludzie, którzy silnie identyfikują się z męskością

Przemiana[edytuj | edytuj kod]

Wiele transpłciowych i trans męskich osób próbuje prezentować się w tradycyjnie męski sposób. Może to obejmować krótkie włosy i noszenie tradycyjnie męskich ubrań. Niektórzy będą nosić pakery, aby dać wrażenie i wygląd posiadania penisa. Wiele osób będzie nosić spoiwa, aby spłaszczyć klatkę piersiową, jednak wiązanie może być niebezpieczne i może prowadzić do deformacji klatki piersiowej, szczególnie jeśli jest wykonywane nieprawidłowo lub przez długi czas.

Medyczna transformacja zwykle obejmuje zastrzyki z testosteronem lub żelem testosteronowym. Elementy chirurgiczne mogą obejmować mastektomię w celu usunięcia piersi (zwaną operacją górną) oraz metoidioplastykę i / lub falloplastykę w celu wytworzenia penisa (tzw. Operacja dna). Nierzadko zdarza się również, że osoby trans masc mają histerektomię (usunięcie lub macicę), wycięcie jajnika (usunięcie jajników) lub jedno i drugie.

Osoba trans męska może robić wszystkie, niektóre lub żadną z tych rzeczy. Niektórzy mogą nie odczuwać potrzeby zmiany, a niektórzy mogą nie być w stanie przejść z powodów medycznych.

Trans Kobiety[edytuj | edytuj kod]

Osoby transpłciowe lub trans-żeńskie to kobiety lub osoby zrównane z kobietami, którym po urodzeniu przydzielono płeć mężczyzyę. Osoby transpłciowe często starają się wyglądać bardziej stereotypowo. Osoby trans żeńskie można również nazywać MtF lub M2F (mężczyzna na kobietę).

Tożsamości trans żeńskie obejmują:

  • Trans kobiety
  • Demigirls
  • Gender fluidy, które często są kobiece
  • Lunarianie
  • Wenusjanie
  • Luneci
  • Inne niebinarne osoby, które silnie identyfikują się z kobiecością

Przejście[edytuj | edytuj kod]

Wiele kobiet transpłciowych i transseksualnych będzie próbowało prezentować się w tradycyjnie kobiecy sposób. Może to obejmować długie włosy, noszenie tradycyjnie kobiecych ubrań i makijażu. Mogą nosić protezy piersi, aby nadać im wygląd. Niektórzy będą podciągać, co jest aktem wepchnięcia jąder z powrotem do ciała i odepchnięcia lub przyklejenia penisa do tyłu, aby pozbyć się wybrzuszenia utworzonego przez penisa. Może to być niebezpieczne przez dłuższy czas, a dla niektórych osób transpłciowych może być niemożliwe, ponieważ ich ciało może nie pozwolić im w pełni wepchnąć jąder z powrotem do ciała.

Transformacja medyczna zazwyczaj obejmuje przyjmowanie leków blokujących testosteron i estrogenów. Estrogen można przyjmować w tabletkach, zastrzykach lub żelu. Elementy chirurgiczne mogą obejmować plastykę pochwy w celu utworzenia pochwy, a czasem implanty piersi. Czasami implanty piersi nie są jednak konieczne, ponieważ estrogen powoduje wzrost piersi. Niektóre transseksualne osoby zostaną poddane operacji feminizacji twarzy, a wiele z nich zostanie poddanych depilacji laserowej.

Osoba trans kobieca może zrobić wszystko, niektóre lub nic z tych rzeczy. Niektórzy mogą nie odczuwać potrzeby zmiany, a niektórzy mogą nie być w stanie przejść z powodów medycznych.